Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Fernando en Linda - WaarBenJij.nu Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Fernando en Linda - WaarBenJij.nu

Singapore

Door: fernanenlininazie

Blijf op de hoogte en volg Fernando en Linda

15 Januari 2012 | Singapore, Singapore

We hadden in gedachte om vanuit Kuala Lumpur naar Singapore te gaan, daar twee dagen (één nacht) te blijven om vervolgens via Kuala Lumpur naar Cameron Highlands te reizen. De bus van KL naar Singapore zou om 8:30 vertrekken maar om 9:00 uur zaten we nog steeds te wachten tot de bus zou vertrekken. Uiteindelijk vertrokken we bijna twee uur te laat. Een meisje uit Maleisië vertelde ons dat dit meer regel dan uitzondering is in Maleisië. We ondervonden geen problemen met de grensovergang met Singapore. We hadden onze kauwgom netjes van te voren weggegooid want dat is verboden in Singapore.
We kwamen drie uur later dan gepland aan. Gelukkig hadden we van te voren al een slaapplaats geregeld. Voor het eerst deze reis slapen we in een dorm. We delen een kamer met maximaal 6 anderen en slapen (niet voor het eerst deze reis) in een stapelbed. Zo houden we de kosten laag want Singapore is duur in vergelijking met de omringende landen. We betaalden €24,- voor de overnachting terwijl we in Vietnam, Laos en Cambodja gemiddeld voor ongeveer €7,- een eigen kamer hadden. Het was een prima hostel. Na onze spullen gestald te hebben (er waren lockers in de kamer) gingen we wat eten en de stad verkennen. We liepen naar de haven en hadden een fantastisch uitzicht op de skyline van Singapore. Wat meteen opviel was dat Singapore ontzettend schoon is. Helemaal als je het vergelijkt met andere metropolen in Azië. Er wordt streng op regelgeving gecontroleerd al hebben we dat niet persoonlijk ervaren. Wel zagen we overal stickers en borden met wat allemaal wel niet verboden is. De hoogte van de boete staat er ook meestal bij vermeld. Wildplassen of roken waar het niet is toegestaan? Respectievelijk 500,- en 1000,- Singapore dollar (1000 Singapore dollar = €600). Dat schrikt dus kennelijk voldoende af. Wij vonden het heerlijk om weer even normaal te kunnen lopen of de weg over te steken zonder een kilo fijnstof in te ademen en opzij te moeten springen voor de scooters.  De metro is ook perfect geregeld en alles staat goed aangegeven. Je merkt echt dat je ineens in een veel rijker land bent.

Maandag 16 januari 2012

We hadden de wekker om 8:30 uur gezet maar werden al eerder wakker. De wekker van één van onze kamergenoten ging en de rest stond ook vroeg op. Wij gingen er ook maar uit. Eerst hebben we de buskaartjes terug naar Kuala Lumpur geregeld. Voor de nachtbus. We hadden tot 23:30 uur de tijd om Singapore te bekijken.

Als eerste hebben zijn we door little India gewandeld omdat dat op vijf minuten lopen van het hotel was. Veel kraampjes met kleding, tassen en souvenirs. En natuurlijk de luide muziek en inmiddels herkenbare geuren die de vele restaurants verspreiden.
Hierna hebben we de metro gepakt naar de haven waar een groot standbeeld van de Merlion (mytisch wezen dat het symbool is van Singapore) water uitspuugt in de Marina Bay.
Het was bloedheet en hebben hier even met een ijsje afgekoeld. Linda nam een typisch Singaporees ijsje oftewel een boterham met ijs.

Vervolgens zijn we door het koloniale centrum (je waant je in Havana) naar de Singapore Flyer, het grootste reuzenrad ter wereld, gelopen. We hadden de kaartjes hiervoor al bij ons hostel gekocht. Dat is aanrader want dat scheelt $7,5 per kaartje.
Een rondje in het reuzenrad duurt 37 minuten en brengt je tot 165 meter hoogte. Zo heb je een mooi uitzicht over de haven. Eerlijk gezegd waren we niet heel erg onder de indruk maar dat komt wellicht omdat we twee dagen eerder op 370 meter hoogte over Kuala Lumpur uitkeken.

Voor de kust van Singapore ligt het eiland Sentosa. Dit eiland is omgetoverd in een soort groot pretpark. Er zijn veel toeristische attracties, golfbanen en hotels. Wij zijn er voor het strand heen gegaan. Het meest zuidelijke puntje van Azië bevindt zich ook op dit eiland. Grappig om daar te staan en dan te bedenken dat er niemand in heel Azië is die zich zuidelijker bevindt dan jij.

We hebben net als de dag ervoor in een Hawker Center gegeten. Dit zijn overdekte eetmarkten waar allemaal kraampjes staan die eten uit alle Aziatische keukens aanbieden voor hele lagen prijzen. Het zijn voornamelijk lokale mensen die hier eten.

Als laatste zijn we nog naar Chinatown gegaan. Zelfs Chinatown was schoon! Wat een verschil met de Chinatowns in Kuala Lumpur en Ho Chi Minh stad. Het was er erg gezellig en hadden er nog wel wat langer willen blijven om onder andere te proberen waarvoor tientallen Chinesen in een lange rij bij een winkel stonden. Dat moest wel erg lekker zijn. Helaas was het al weer tijd om naar bus te gaan.

• 20 Januari 2012 - 18:13

Eliza:

Lieve linda en fernando,

Leuk om te lezen dat het daar zo schoon is, en inderdaad wat een verschil dan he.
    Ik moet zeggen dat de boterham met ijs me niet heel erg aanspreekt hahahaha
    Maar misschien is het wel heerlijk!!
    Inderdaad als je 370 meter hoogte hebt gehad, valt 165 meter misschien wat tegen.
    Maar even goed natuurlijk wel erg leuk.Geniet vooral van het lekkere weer daar, want hier is het bar slecht!!
    We zijn dan ook stik jaloers, hahahaha

xxx eliza en koos

• 21 Januari 2012 - 11:31

Jeanne:

lieve twee,
    eindelijk ook eens een rustig verslag zonder al te veel rare , spannende, vervelende meldingen. wel jammer van die vertraging. en dan klagen we hier als de trein wat te laat is !!!
    leuk dat eliza jullie ook zo volgt.
    we blijven jullie volgen , maar mis jullie ook wel erg.
    dikke kus mama en maarten

• 27 Januari 2012 - 07:02

Gerard:

Sentosa is echt niet het meest zuidelijk puntje van Azie, Jakarta of bijv. Bali ligt nog ten zuiden van Sentosa Island...