O solo mio - Reisverslag uit Solo, Indonesië van Fernando en Linda - WaarBenJij.nu O solo mio - Reisverslag uit Solo, Indonesië van Fernando en Linda - WaarBenJij.nu

O solo mio

Door: fernanenlininazie

Blijf op de hoogte en volg Fernando en Linda

07 Februari 2012 | Indonesië, Solo

Onze leuke tijd in Yogya zit er alweer op. Met de trein reisden we weer verder en dit keer naar Solo. Het was maar één uurtje met de trein. We hoorden dat Solo op Yogya lijkt
dus dat beloofde leuk te worden.
Bij aankomst werden we aangesproken door een meneertje met een riksja. Of we een riksja nodig hadden. Het hotel dat wij voornemens waren te nemen lag op ongeveer drie km afstand. Wel erg fijn om dan vervoer te hebben. We vroegen hoe duur het was en de man zei 20000. Linda deed een tegenbod van 10000 en de man accepteerde dit gelijk. Hier gingen we dan met twee zware backpacks in de riksja. We kregen zo een medelijden met het meneertje. Het was een wat oudere, magere man. We voelden ons lullig dat hij ons met backpacks voor 90 cent rondreed. Bij het hotel aangekomen hebben we hem wat fooi gegeven.
Het hotel bleek niet te zijn wat wij wilden, was erg vies. Op zoek naar iets anders dus. Uiteindelijk vonden we een kamer voor maar 70.000 rp incl ontbijt (Mama Homestay). Weer met koud water maar dat zijn we inmiddels wel gewend. We zijn al blij wanneer we een westers toilet met douche hebben. Hier hebben ze bijna nergens een douche maar een mandi. Een mandi is een bak met koud water waar je met een plastic bakje water uit kan scheppen om je zo te wassen (en het Frans toilet kan doorspoelen). Ook deze kamer was niet geweldig maar had wel een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Hierna hebben we wat gegeten en treinkaartjes voor de trein naar Surabaya gekocht. We moesten namelijk de volgende dag naar Surabaya omdat als het goed geregeld is onze vlucht naar Borneo de negende gaat.
Solo bleek totaal niet aan onze verwachtingen te voldoen en leek in de verste verte niet op Yogya.
De middag hebben we bij een zwembad doorgebracht. Lekker zwemmen en op ligbedjes liggen. Helaas ging precies de zon weg toen wij op de bedjes doken. Al met al toch nog even lekker gelegen.

's Avonds hebben wij gegeten bij O Solo Mio een Italiaans restaurant. Wat was dit SUPER! Sinds lange tijd hebben we echt weer perfect gegeten met een heerlijk toetje na ( tiramisu & lemon kwarktaart). Helaas is de wijn erg duur in Indonesie en hebben we het met een cola en water gedaan. Je betaalt hier €7,50 voor een glas huiswijn.

Na het eten zijn we naar een typisch Indonesische dansvoorstelling geweest.
Er werd tijdens de voorstelling veel gesproken en helaas alleen in het Indonesisch. We begrepen dus niet waarover het ging maar alleen het decor en de kleding was al leuk om gezien te hebben. Zo hebben we toch nog een leuke dag gehad ondanks dat we de stad zelf niks vonden.

8 februari 2012

Om 8:10 ging onze trein naar Surabaya. Vanaf daar zou ons vliegtuig naar Kalimantan, het Indonesische gedeelte van Borneo, gaan. Na vier uur arriveerden we in Surabaya. We hadden van te voren een hotel uitgezocht dat vlakbij het station ligt. Dat was lekker makkelijk. Wat minder makkelijk ging was het regelen van vliegtickets naar Pangkalan Bun (Borneo). Het reisbureau waar wij een tour hebben geboekt om de orang oetans te bezoeken had de avond eerder gemaild met het verzoek om geld voor de tickets over te maken voor 11:30 de volgende dag. Alleen werd er geen rekeningnummer vermeld. Wij zagen de mail pas nadat het bureau gesloten was en de volgende dag zaten we tot 12:00 uur in de trein. En dan heb je geen beschikking over internet. We waren dus te laat en hebben bij een reisbureau in Surabaya alsnog tickets kunnen regelen. Het aantal vluchten naar Pangkalan Bun is beperkt dus we waren blij dat het gelukt was. Helaas nam dit wel de nodige tijd in beslag.

We zijn nog wel naar de Arabische wijk, Qubah gegaan. Smalle straatjes met kraampjes waar ze oa dadels en zeepproducten gemaakt van olijven verkochten.

Ook hadden we nog tijd voor 'the House of Sampoerna'. Dit is een museum en sigarettenfabriek waar de sigaretten nog met de hand worden gerold.  We hebben hier een leuke rondleiding gekregen. In het café van het 'huis' hebben we een uitstekende lunch gehad. Net als het restaurant in Solo een goede tip van The Lonely Planet.

• 10 Februari 2012 - 07:24

Eliza:

hoi luitjes.

Wat zullen jullie toch verlangen naar een lekker warm bad of douche!!!
    Maar een verse pizza en lemon kwark taart maakt natuurlijk een hoop goed! yam yam ;-)
    Jammer dat solo zo tegen valt.
    Maar goed jullie hebben het in ieder geval gezien!
    Kan dus alleen maar beter worden. :-)

veel liefs eliza en koos

• 10 Februari 2012 - 15:19

Jeanne:

hallo lieverds,

wat een gereis weer,
    en ik zie dat oude mannetje ook zo voor me.....ik zou me toch een beetje generen. maar goed hij heeft weer wat extra's verdiend.in ben nenieuwd hoe julli het straks hebben bij de oerang oetans en op soerabaja dan moet ik altijd aan anneke gronloh denken hahaha
    kus mama en maarten

• 10 Februari 2012 - 18:46

Sjef Boekholt:

Kan je er niet een mee nemen naar NL voor in de huishouding....Wel een goede versie dan natuurlijk....

• 10 Februari 2012 - 20:01

Sjef Boekholt:

• 11 Februari 2012 - 04:24

Robert:

Ik heb dit gelezen terwijl ik op mn werk zit...heb nu nachtdienst en dit is de 1ste vd drie.
    Ook ik zie dat oude mannetje zwetend/kreunend en puffend op dat fietsje zitten.....
    Die tiramisu kan NOOIT zo lekker zijn als mijn Tiramisu ;-).......maar jullie hebben het nog steeds naar je zin al kan ik me wel voorstellen dat een lekkere warme douche op jullie verlanglijstje staat.....ze zijn er ook wel makkelijk: je de avond ervoor een email sturen dat je voor 11.30 uur de volgende dag betaald moet hebben....hoe bedoel je TIMEmanagement!!!!!

veel plezier!!!