Hello mister, where are you going? - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Fernando en Linda - WaarBenJij.nu Hello mister, where are you going? - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Fernando en Linda - WaarBenJij.nu

Hello mister, where are you going?

Door: fernanenlininazie

Blijf op de hoogte en volg Fernando en Linda

03 Februari 2012 | Indonesië, Jogjakarta

Vanuit Bandung zijn we met de trein naar Yogyakarta gereisd. Een rit van zeven uur. Dit keer in een trein zoals we die in Nederland kennen. De rugleuningen konden naar achter en je kon er zelfs eten bestellen. Erg comfortabel dus. In de trein hebben we een heerlijk soepje gegeten, zupa zupa. Yogyakarta is de meest toeristische plaats van Java. De meeste toeristen komen uit andere delen van Indonesië. We zagen wel meer westerlingen dan eerder maar nog altijd vrij weinig in vergelijking met andere landen in Zuidoost Azië. Dit keer ging Lin op zoek naar een slaapplaats en bleef Fernan bij de tassen. Het aanbod is hier heel groot. Je hebt hier weer echt prima budget hostels. De meeste hostels, die bijna allemaal Losmen in de naam hebben wat 'home stay' betekent, zitten in een klein gebied gevestigd naast de hoofdstraat Marlioboro. In deze wijk zijn de straten meer steegjes maar dan heel gezellig en niet onguur of louche. Er zijn ook zat restaurantjes, barretjes en kunstgalerijen te vinden. De sfeer is hier heel laid-back. Het beviel ons meteen. We hebben deze eerste dag, of wat er nog van over was na de treinreis, wat rondgewandeld om de boel te verkennen en informatie vergaard over het transport naar de omliggende bezienswaardigheden. En dat beloofde fantastisch te worden!

4 februari 2012

We zijn begonnen met een wisseling van hotel. We hadden niet erg best geslapen en uit de douche kwamen een paar druppels water, echt niet overdreven. Aangezien het hier behoorlijk warm is wil je toch normaal kunnen douchen. Best jammer want het was lekker goedkoop en we hebben een heerlijk ontbijt gehad, Jaffles.
We zijn naar een ander hotel gegaan die Linda gister gezien had. De helft duurder maar wel erg schoon en nieuw. Het hostel genaamd Andrea bleek pas één maand te bestaan en wordt gerund door een Zwitserse man. Het blijkt toch wel dat de westerse mensen er veel schonere hotels op na houden dan de locale bewoners. Waarschijnlijk komt dit toch omdat de locale mensen niet veel gewend zijn.
Na de wisseling zijn we naar de tempels van Prambanam gegaan. Dit zijn een van de best bewaard gebleven tempels uit de Hindoe periode van Java.
De tempels liggen op 17 km afstand van Yogya. We namen de locale bus die voor 3000rp een directe verbinding had. Binnen 50 min stapten we uit in Prambanam en moesten we nog een 15 min lopen naar de entree.
De tempels van Prambanam liggen verspreid over een groot gebied. Wij besloten de hoofdtempel en de tempels daar direct omheen te bekijken. Dit waren dan ook gelijk de belangrijkste en mooiste tempels.
We zagen als eerste de Candi Shiva Mahadeva tempel. Een erg mooi en gedetailleerd bouwwerk tussen 800 en 1000 nc gebouwd. Op de tempel is een reliëf te vinden die het verhaal vertelt van een man die wilde trouwen met een prinses en om dit te realiseren in een nacht 1000 beelden moest maken. De prinses leverde een truc waardoor de man net zijn laatste beeld niet af kreeg en het huwelijk niet doorging. Toen de man achter de truc kwam heeft hij de prinses in het 1000ste beeld veranderd. Dit beeld is hier te zien.
800 meter verderop ligt de Sewu tempel. Het complex bestaat uit 240 kleine tempels rondom de hoofdtempel die 30 meter hoog is. Ook dit was een mooie gedetailleerde tempel.

Na het bezoek aan Prambanam zijn we met de bus terug gegaan naar Yogya. Hier wilden we de carnavalsoptocht wegens het Chinese nieuwjaar zien. Wat we gedaan hebben weet ik niet maar  we hebben de optocht niet meer bekeken.
's Avonds eindelijk weer eens echt lekker gegeten met beef Rendang. Daarna nog een tour naar Borobordur en het Dieng plateau geboekt voor de volgende dag. Dat wordt om 04:30 uur opstaan!!

5 februari 2012

Zoals gezegd moesten we vandaag wel heel vroeg op. We wilden Borobudur bij zonsopkomst zien en daarvoor moesten we om 5:00 uur vertrekken. Toen we werden opgehaald bleek dat wij de enige waren die deze tour geboekt hadden. We hadden dus een privé-tour. Onderweg zagen we grote hopen as liggen. Dit waren nog de resten van de laatste vulkaanuitbarsting van de Merapi. Één van de meest actieve vulkanen ter wereld. We kwamen iets na zonsopkomst aan bij Borobudur. Je mag pas om 6:00 uur het terrein op. Het was nog lekker rustig dus we hadden de uitgelezen kans om een paar mooie foto's te maken. Borobudur is een gigantisch boedistisch monument in de vorm van een stoepa. De basis is 118 bij 118 meter waarop 6 vierkante terrassen staan. Daarbovenop staan nog drie ronde terrassen waar 72 kleine stoepa's op staan. In de stoepa's zitten standbeelden van boedha's. De grootste stoepa staat helemaal boven in het midden. Het is gebouwd tussen 750 en 850 na Christus. Het is een prachtig gezicht, zeker als je helemaal bovenaan staat. Dit fantastische bouwwerk en dan in zo'n mooie groene omgeving met twee reusachtige vulkanen aan de horizon, WOW! Één van de hoogtepunten van onze reis. We hadden twee uur de tijd en dat bleek voldoende. Tenminste, als je op een gegeven moment 'nee' zei tegen de vele verzoeken voor een foto. De gezinnen stonden letterlijk in de rij om met ons op de foto te gaan. Op een gegeven moment heb je er gewoon geen zin meer in of heb je geen tijd meer.

Na Borobudur gingen we naar het Dieng Plateau. Hier staan enkele Hindoe tempels die op zichzelf niet zo heel bijzonder zijn. Zeker niet als je net Prambanan en Borobudur hebt gezien. De omgeving waarin deze tempels staan is wat het de moeite waard maakt. We zijn langs uitzichtpunten op een vulkaan, een door zwavel groen gekleurd meer en een kokende modderpoel gereden voordat we bij de tempels uitkwamen. Omdat wij nu eigenlijk een privé- tour hadden, konden we zelf aangeven wanneer we weer verder wilden. Rond 18:00 uur waren we weer terug bij ons hotel. Het was dus een lange dag. We besloten weer bij hetzelfde restaurant te eten als de dag ervoor. Dat was immers erg goed bevallen.

6 februari 2012

Deze dag trekken we uit om de stad Yogya te bekijken. We slenteren heerlijk over de Marlioborostreet en langs marktkraampjes. Ook vinden we eindelijk spekkoek. We hadden de Indonesische naam gegoogled zodat we konden vragen waar het verkocht werd. Lapis blijkt de Indonesisch naam te zijn maar Spekkoek is ook bekend. In een supermarkt vonden wij de spekkoek. Helaas voorverpakt maar we besloten om het toch te proberen. Helaas was de spekkoek niet echt lekker. In Nederland is het veel lekkerder.
Verder hebben we de kraton bekeken. Dit is een ommuurd gedeelte in de stad en hier woont de Sultan. Het grootste gedeelte van het verblijf is open voor publiek. Bij de entree krijg je een gids mee die je rondleidt langs alle bezienswaardigheden. Dat zijn voornamelijk ceremoniële gebouwen of vertrekken en verschillende privécollecties (klokken, vazen, onderscheidingen, etc.) van de sultan.
Hierna zijn we naar het "waterkasteel" gelopen. Dit waren de geheime vertrekken van de sultan waar hij kon vertoeven en feesten gaf. Taman Sari, zoals het eigenlijk heet, dankt zijn bijnaam aan de zwembaden die er aangelegd waren.
Het wijkje om het waterkasteel bestaat uit kleine gezellige straatjes met een paar café's en kunstwinkeltjes. Alsof je in een klein dorpje loopt.

's Avonds hebben we de optocht voor het Chinees nieuwjaar gezien. Dit was de laatste dag van de viering hier in Yogya. We moesten er even op wachten maar dit keer hebben we de drakendans dan toch echt gezien. Niet zo spectaculair als de leeuwendans in Georgetown, Maleisië maar toch erg leuk.

We gingen na de optocht nog op zoek naar een restaurantje maar belandden ineens in de rosse buurt van Yogya. Het duurde even voordat we dat beseften omdat je hier blijkbaar kaartjes moet kopen bij een kassa om van een kamertje gebruik te maken.
We vonden het best vermakelijk en zijn uiteindelijk in een restaurant beland pal naast het restaurant waar we de twee dagen ervoor hadden gegeten en die op nog geen 50 meter van ons hotel ligt.

Na vier dagen Yogyakarta begrijpen we waarom de populairste plaats van Java is. Yogya is by far de leukste plaats tot nog toe in Indonesië en ook nog eens een goede uitvalbasis om Borobudur en Prambanan te bezichtigen.

• 08 Februari 2012 - 17:06

Eliza:

Lieve fernan en lin,

Wat hebben jullie toch weinig geslapen.
    Dat jullie dat zo volhouden.
    Maar kan me ook voorstellen dat je zo veel mogelijk uit die reis probeert te halen.
    Dat lukt aardig dacht ik zo.
    Zeer benieuwd naar de volgende blog.

xxx eliza

• 09 Februari 2012 - 04:43

Hoi Lin En Fernan:

Wat hebben jullie weer veel gedaan en gezien.Jullie kunnen wel een boek gaan schrijven zo veel als jullie mee maken.Ik denk dat alsje terug bent in ned dat je dan eerst een week moet uit rusten van al dat vroege op staan en reizen. Maar wel weer leuk jullie verhaal. xxxx mama em ruud.

• 09 Februari 2012 - 08:01

Jeanne:

dag lieve twee,
    wat een verhaal weer, en wat leuk om op zo'n manier zoveel te weten te komen over andere landen en hun geschiedenis. als je de dingeen ziet blijft het je ook meer bij lijkt me.
    en fantastisch dat wij dat thuis ook mee kunnen lezen.en die spekkoek koop je maar weer hier in nederland. dikke zoen mama en maarten

• 09 Februari 2012 - 20:47

Lucia:

Hello,

Wat leuk weer allemaal!
    En fijn dat jullie nu op een plek zitten waar het zo prettig is, en jullie even lekker kunnen genieten.
    Hoop dat het even zo blijft..

Kus
    Luus

• 09 Februari 2012 - 21:12

Lucia:

Ow en heeel toevallig, bij het progamma wie is de reisleidster zijn ze nu ook in indonesie.
    En jamai gaat nu met de groep naar de vulkaan de zonsopgang bekijken!!
    Heel leuk!
    Dus ik krijg nu een beeld van wat jullie hebben gezien.
    Ze zijn dus ook in java, en jullie praten erover en nu krijg ik het op tv te zien :) hhaha

X Luus