Cocktails en tempels - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Fernando en Linda - WaarBenJij.nu Cocktails en tempels - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Fernando en Linda - WaarBenJij.nu

Cocktails en tempels

Door: fernanenlininazie

Blijf op de hoogte en volg Fernando en Linda

11 Januari 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab

Vandaag met de bus naar Siem Reap gegaan. We hadden van ons huidige hotel een tip gekregen over een hostel met zwembad. Nou het leek ons wel lekker om een paar uurtjes aan het water te liggen.
Na 6,5 uur kwamen we aan in Siem Reap en stond er een man ons op te wachten met een bordje met Ms Linda. Kijk dat is lekker makkelijk en snel. Het hotel bleek prima dus we kleedden ons snel om en namen een verfrissende duik. Na een paar uurtjes genoten te hebben wilden we toch graag het stadje zien.
Het bleek hier geweldig te zijn. Meer dan genoeg restaurants en barretjes. Allemaal zien ze er erg gezellig uit en ze hebben ook bijna allemaal happy hour. De happy hour duurt hier bijna de gehele avond dus je kan beter van happy day spreken.
Ja als de cocktails dan maar $2 per stuk kosten dan probeer je er gewoon een paar uit die je nog nooit gedronken hebt. Ze blijken ook hier niet scheutig met de alcohol te zijn. Omdat er bij drank ook gegeten moet worden bestelden we als voorafje een pizza. De ene helft natuurlijk zonder kaas. Ze keken helemaal niet raar op van dit verzoek en de pizza bleek ook nog in een keer goed te zijn. Dat blijkt in Nederland wel eens moeilijk te zijn.
Na ons voorafje besloten we ons hoofdgerecht bij Khmer kitchen restaurant te gaan eten. Dit restaurant staat in de Lonely planet als our pick en Mick Jagger heeft hier ook gegeten. Nou daar wilden wij ook wel eens wat proeven. Ik, Linda, bestelde net als Mick de pumpkin and coconut soup. De soep wordt hier met rijst gegeten dus echte soep is het niet. De soep bleek erg lekker en het gerecht van Fernan smaakte ook goed. Goede tip uit de Lonely!

12 januari 2012

De tweede dag in Siem Reap hebben we de tempels van Angkor bezocht. De bekendste tempel is uiteraard Angkor Wat, het symbool van Cambodja. We hadden een tuktuk geregeld die ons van tempel naar tempel zou brengen. Angkor is te groot om lopend te bezichtigen. Het hele gebied is zo'n 1000 vierkante kilometer groot! We werden om 8:00 uur opgehaald. Vanaf ons hotel was het nog geen half uurtje rijden naar het punt waar je de kaartjes kan kopen. Er zijn drie varianten: een dagkaart voor €20,-, een driedagen kaart voor €40,- en een weekkaart voor €60,-. Wij kozen voor de eerste optie omdat we in de tour van één dag makkelijk alle tempels, die wij wilden zien, konden bezoeken. We zouden de tweede dag waarschijnlijk ook een beetje 'tempelmoe' zijn. De tour van één dag is een vaste route die vrijwel alle tuktuk chauffeurs aanhouden. Op verzoek kan je afwijken of zelf een route samenstellen. Wij wilden in ieder geval Angkor Wat, Angor Tom, Bayon, Ta Prom en Terrace of Elephants zien. Dit zit dus allemaal standaard in de tour van één dag.

We begonnen met Angkor Wat. Voor de ingang van Angkor Wat stonden wat gidsen. We wilden een gids huren maar dat bleek niet meer mogelijk. Wel stonden er nog wat onofficiële gidsen die hun diensten aanboden. Een officiële gids had toch wel onze voorkeur. De onofficiele gidsen proberen met allemaal mooie praatjes een paar klanten te vinden. Ze vertelden dat ze ons veel wisten te vertellen over Angkor Wat, één van de nieuwe zeven wereldwonderen. Nu wisten we het zeker. Geen onofficiele gids, Angkor Wat is namelijk NIET één van de zeven nieuwe wereldwonderen. We gingen toen zelf maar het terrein op. Het met een muur omringde terrein van Angkor Wat is ongeveer een kilometer lang en 800 meter breed. Angkor Wat zelf is het grootste religieuze gebouw ter wereld. Het is in de 12e eeuw gebouwd ter ere van de god Vishnu. Angkor Wat staat op de nationale vlag van Cambodja afgebeeld, op het bier, het geld, ze zijn er terecht heel trots op in Cambodja. We waren alles rustig aan het bekijken toen een gids ons aansprak. Het was een officiele gids die we eerder hadden gevraagd of hij al bezet was. Hij spreekt Koreaans en begeleide een groep uit Korea. Nu had hij even tien minuten tijd en in die tien minuten wilde hij ons wat vertellen over de geschiedenis van Angkor Wat. Hij deed erg zijn best om ons zoveel mogelijk te vertellen terwijl zijn Engels niet optimaal was. Achteraf wilden we hem nog een fooi geven maar die weigerde hij. Echt heel lief dat hij dit zomaar deed.

Na Angkor Wat was Angkor Thom aan de beurt. Net als Angkor Wat was Angkor Thom ooit de hoofdstad van het machtige Khmer rijk. Angkor Thom bestaat uit meerdere tempels en monumenten en is omringd door een muur met vijf toegangspoorten.

Eén van de tempels in Angkor Thom die we bezochten was Bayon. Deze tempel vonden we eigenlijk veel mooier of in ieder geval gaver dan de beroemde Angkor Wat. Ongeveer 200 gigantische stenen gezichten kijken je aan. We vonden het best wel creepy. Er zitten vaak vier gezichten op een toren, aan elke kant één.

Na Bayon hebben we nog een aantal andere tempels bezocht die min of meer op elkaar leken. Steeds piramidevormige stenen bouwwerken. De Terrace of the Elephants is ook nog het noemen waard. Een 350 meter lang terras vanwaar de koning vroeger naar ceremonies keek. De naam van het terras komt van de stenen olifanten naast de trappen om het terras op te komen. Er zijn ook tekeningen in de stenen muren gebeiteld waarop een parade van olifanten staan afgebeeld.

Als laatste gingen we naar Ta Prohm, de tempel die bekend is geworden door de film Tomb Raider. De tempel zelf is niet zo indrukwekkend maar het complex wordt langzaam verzwolgen door het oerwoud. Reusachtige bomen groeien over de tempels heen. De wortels zijn zo dik als flinke boomstammen. We hadden echt een Indiana Jones-gevoel. Dit was echt het hoogtepunt van de dag, wat een gaaf gezicht! We kregen het zelfs voor elkaar om een paar foto's te maken zonder een horde Japanners erop. Ta Prohm en Angkor Wat waren duidelijk het populairst.

De avond na Angkor zag er hetzelfde uit als de vorige avond. Lekker wat drinken (weer wat nieuwe cocktails geprobeerd) en eten.

Dit was alweer onze laatste dag in Cambodja. Wat ons opviel is dat je veel armoede ziet. Laos is ook arm maar daar zagen we geen bedelaars. In Cambodja stikt het ervan. De mensen zijn het vriendelijkst van de landen die we tot nu toe bezocht hebben, de service is overal echt uitstekend. We werden in winkels meermalen bedankt met buigingen en thank you's wanneer we wat kochten. In restaurants en hotels idem dito. De verkopers zijn wel heel erg fanatiek. Vanaf de overkant van de straat roepen ze je naar hun kraampje. Gewoon negeren als je er geen zin in hebt en je hebt nergens last van. We gaan zeker nog eens terug naar Cambodja al was het maar om de vriendelijke mensen en het heerlijke eten!!

• 15 Januari 2012 - 17:08

Eliza:

Inderdaad indrukwekkend die foto,s van de bomen!!!
    Heel gaaf!!
    Cambodja moet je dus echt gezien hebben.
    Ben benieuwd waar de reis nu weer naar toe gaan, en wat jullie gaan beleven.

veel liefs eliza en koos

• 15 Januari 2012 - 21:25

Mama:

zo zo echt niet te geloven wat ik nu weer allemaal zie prachtig al die foto's Het is toch wel een hele belevenis die dingen die jullie doen word er wel een klein beetje jaloers van.Maar het is jullie gegund zal wel willen dat ik op die leeftijd die reizen had kunnen maken geniet er maar lekker van xxx mama en ruud

• 16 Januari 2012 - 18:56

Jeanne:

hallo lieve twee,
    wat een belevenissen weer. heerlijk dat jullie ook eens een lekker hotelletje met zwembad kunnen boeken , en al die verhalen over lekker eten....... januari is toch de lijn maand !!!!!! geniet maarv lekker wij genieten mee, ook door die prachtige foto's .
    dikke kus.
    M & M